Problémy s výrobou aut

Tahoun českého průmyslu

Automobilový průmysl je tím nejdůležitějším odvětvím průmyslu v České republice. Z velké části se podílí na vývozu a zaměstnává značné množství lidí. Například v roce 2020 se v České republice vyrobilo přes 1,18 milionu aut. Vyrábí se u nás i různé typy přípojných vozidel, jichž v tomto roce také oproti předchozímu přibylo (o 0,8 procent). Covid-19 znamenal stopku pro průmysl celkově, tedy i pro ten automobilový, ale pak se zase výroba začala zvedat – a za prvních šest měsíců roku 2023 se na našem území vyrobilo 738 454 osobních vozidel.

Závislost na čipech

Výroba automobilů už má na našem území zhruba stoletou tradici. Nicméně, v současnosti se automobilky mohou potýkat s výrobními problémy, jimž nikdy dřív nečelily. Ukázalo se to například v oblasti čipů. Čipů se totiž v autech používá celá řada (podobně jako se umisťují do elektroniky, počítačů a tak dále). Jelikož elektroniky ve vozech přibývá, tak je potřeba vyrábět je čím dál sofistikovaněji. Problém tkví ale v tom, že čipy se z velké části nevyrábějí v Česku – ale především v asijských zemích. Tamní výroba je levnější, a tak se to automobilkám vyplatí. Jenže v loňském roce se ukázalo, že dovoz čipů nemusí být tak samozřejmý. A když čipy nejsou, tak se zkrátka nevyrábí.

Chybějící díly

Úplně stejně je to s různými díly. Ne všechny se vyrábějí v České republice a řada se jich dováží. Když běží výroba hladce, tak je dovoz autodílů bezproblémový a dovážejí se podle nasmlouvaných termínů. Ale opět stačí málo a ukáže se, že díly se mohou zaseknout někde v asijském přístavu. A to ne na pár dní, ale na několik měsíců. A výroba aut se kvůli tomu opět zpožďuje a pak omezuje. A nikdo s tím nedokáže naprosto nic udělat.

Přesun výroby

Majitelé automobilek díky těmto událostem začali chápat, že přesun výroby do Asie není tak výhodný, jak by se na první pohled mohlo zdát. Je to sice cenově výhodné, ale přijde-li pandemie nějaké nemoci, daný stát uzavře hranice, v přístavu dojde ke krizi, tak díly se zkrátka nemají jak dostat na místo určení. Proto je možné, že se v budoucnu část výroby vrátí zpět do České republiky. Ostatně, o tomtéž přemýšlejí i farmaceutické firmy, které kvůli nedávným výpadkům v dodávkách léků také přišly na to, že výroba v Asii je sice levná, ale v případě krize se léky do země určení nemají jak dostat. A to je možná ještě větší problém než když se zasekne výroba automobilů a budoucí majitel na svůj vůz musí čekat namísto měsíce třeba rok. Léky pacienti potřebují (i když, v dnešní době, kdy jsme zvyklí všude jezdit autem, se leckdo neobejde ani bez toho auta).

Přečtěte si také Rozmach technologií v 21. století nebo Jak vznikl 3D tisk?

Fotografie